کد مطلب:223224 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:174

خروج إمام علی بن موسی الرضا(ع) از سرخس

خروج إمام علی بن موسی الرضاعلیه السلام از سرخس

صاحب كتاب زندگانی إمام رضاعلیه السلام به نقل از شیخ صدوق می نویسد: فردی به نام أحمد بن عبید حسینی می گوید: جدّم حضرت رضاعلیه السلام را تا یك منزلی سرخس بدرقه كرد و بعد، از حضرت خواست تا حدیثی كه شفای قلب اوست بیان كند حضرت فرمود: لا اله إلّا اللّه حصن من است و هر كس این كلمه مباركه را با اخلاص بگوید در حصار من وارد شده و هر كس در حصار من وارد شود ایمن خواهد بود.

( همان، ص 5 - 194؛ بحار الأنوار، ج 12، ص 0صلی الله علیه واله 1. )

گزارش دیگری كه از خروج امام رضاعلیه السلام از سرخس در منابع ذكر شده مشایعت و بدرقه ای است كه شباهت زیادی با روایت اخیر دارد و به نظر می رسد منشأ این دو روایت یكی باشد. صاحب مسند الإمام الرضاعلیه السلام می نویسد: أبو نصر أحمد بن ( آثار و اخبار إمام رضاعلیه السلام ، ص 2 - 91؛ مسند الإمام الرضاعلیه السلام ، 1/1صلی الله علیه واله . )

عبید گوید: از جدّم شنیدم هنگامی كه حضرت رضاعلیه السلام در زمان مأمون وارد نیشابور شد من مأمور خدمتگزاری و اداره كارهای او شدم، چون از نیشابور بیرون شد تا سرخس او را مشایعت كردم. پس از این كه از سرخس بیرون شد در نظر داشتم تا مرو همراه او باشم اما یك منزل كه از سرخس دور شدیم حضرت سر خود را از كجاوه بیرون كرد و فرمود: ای بنده خدا برگرد، تو وظایف را درباره ما انجام دادی با ما نیكو معاشرت كردی و مشایعت حدّ معینی ندارد. عرض كردم: به حق جدّت مصطفی و مرتضی و مادرت حضرت فاطمه زهرا3 حدیثی برای من بگو تا دلم آرام گیرد و من از خدمت شما برگردم حضرت فرمود: از من حدیث طلب می كنی در حالی كه مرا از كنار قبر جدّم رسول خداصلی الله علیه واله بیرون آوردند و نمی دانم عاقبت كار من چه خواهد شد. و اینها با من چگونه رفتار خواهند كرد.

( عطاردی، آثار و اخبار إمام رضاعلیه السلام ، ص 2 - 91. )